X

X

1 juli 2014

Längtan till landet

Den kommer och går i mig; längtan till landet... Uppväxt som jag är vid en sjö med åkrar och skog runt husknuten så känns det som att jag längtar mer och mer tillbaka till det för att kunna ge Ebba den härliga uppväxtmiljö som jag hade.

Nu var ju inte allt guld och gröna skogar med att växa upp på landet, tror att jag under högstadiet hade vunnit en hel del på att veta vilka Nirvana och Curt Cobain var och vad som var inne rent modemässigt... Men nu för tiden går det ju knappt att slippa utsättas för dessa ständiga informationsflöden om hur man ska vara och hur man ska se ut och det känns som att naturen skulle vara en skönt avkopplande faktor i vardagen. Längtan till livet på landet med egna höns och en stor köksträdgård växer sig stundtals väldigt stark i mig. Då längtar jag till mormors hus (som ligger bredvid mina föräldrars) med det fantastiska läget vid sjön och åkrarna.

Dit längtar inte Maken och så är det med det ;-) Det skulle innebära grymt mycket arbete med renovering, åratal av skjutsande till aktiviteter och slut på spontana utekvällar (som ändå aldrig inträffar) samtidigt som vi nu börjar få ordning på de sista sakerna hemma och snart kan njuta av vårt fina hem. Men drömma kan man väll få göra!
Tills vidare planerar jag att utöka odlingarna hemma i trädgården, ett par till spaljeade träd skulle inte skada som avskiljning vid garaget och nog finns det gott om plats där för även fler odlingsbänkar och ett par vackra pioner. Det får bli sommarens projekt. I mina befintliga odlingar plockade jag i helgen både rabarber för infrysning till kommande pajer och jordgubbar som med fördel äts på morgonens yoghurt eller som de är direkt från landet.
Då det regnade mycket i helgen passade jag på att baka lite tillsammans med familjen, det blev dels tekakor med havregryn (favoriter) och syltkyssar. Perfekt att baka egna kakor så att man kan bestämma helt vad som ska vara i dem, söndagens kakor blev helt ekologiska fast jagt hade helst haft hemkokt sylt till dem. I mormors hus finns en jordkällare perfekt för förvaring av sylt och saft, bara nämner det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!