X

X

9 aug. 2011

Kungleden 2011 Abisko - Nikkaloukta

Då ska jag göra ett försök att sammanfatta min första semestervecka som bjöd mig och Maken på upplevelser längs Kungsleden i nordligaste Lappland. Jag är helt övertygad om att jag inte kommer att kunna göra de häftiga naturupplevelserna rättvisa i varken ord eller bild men jag gör i alla fall ett försök.

Resan började inte när vi inledde vandringen utan redan med tågresan norrut som tog nästan ett dygn. Omlastning från lokaltåget till nattåget skedde i Gävle där vi även passade på att äta middag. Ett tips om du ska dit: hamburgare på restaurang Bryggan i Gavleån + en kall öl. Sedan bjöds vi på en väldigt vacker kväll medan vi rullade på rällsen norrut. Väl framme i Abisko hade vi en eftermiddag på oss att handla den sista maten och ta en promenad i nationalparken i väntan på morgondagen. Vi tog oss bland annat ner till Torneträsk där vi bjöds på en härlig utsikt mot Abisko Turiststation med Lapporten i bakgrunden. Etapp 1: Abisko - Abiskojaure, ca 14km
16 kilo i ryggsäcken, vackert väder och lagom varmt = en perfekt första vandringsdag. Kom tidigt fram till stugan och tillbringade en del av eftermiddagen på beachen. Kallt i vattnet minst sagt! Etapp 2: Abiskojaure - Alesjaure, ca 22km
Ännu finare väder och efter en första inledande stigning går leden på en bergsida genom ett pass fram till en rad fjällsjöar. Fantastiska vyer och t-shirt väder. Middagen den kvällen bjöd på en pasta med sås från påse, inte alls kulinariskt men det smakade underbart efter dagens vandring med denna utsikt. Senare på kvällen vedeldad bastu och en kall (och dyr) folköl. Etapp 3 + 4: Alesjaure - Tjäktja - Sälka, ca 26km
Vaknade upp till en helt annan omgivning som nu var insvept i regnmoln och det blev en blöt vandring i 9 timmar. Vi passerade Tjäktja-stugan vid lunchtid och åt lunchen inne i värmen innan vi fortsatte för att passera Tjäktjapasset som är Kungsledens högsta punkt och sedan komma ner i dalen som efter många kullar och raksträckor tog oss fram till Sälka-stugorna. Att få syn på dem och känna lukten från den vedeldade bastun var en välsignelse! Etapp 5: Sälka - Singi, ca 12km
Bättre väder igen på morgonen och vi hade bara en kort etapp denna dag fram till Singi. Förutom Alesjaure är detta helt klart en favoritstuga, ljus och fräscht. Vi hade också trevligt sällskap i stugan och spelade kort tillsammans hela kvällen. Etapp 6: Singi - Kebnekaise, ca 16km
Sista vandringsetappen fram till Kebnekaise där förbokad 3-rätters middag inväntade och trots en inflamerad vänsterfot så tog jag mig ganska snabbt framåt. (Foten svullnade upp och gjorde väldigt ont men när väl kängan var på plats och rejält åtsnörd så gick det att gå på den. Gick över efter 4 dagar.) Middagen var så god som jag längtat efter under senaste dagarna med "torrfoder", till varmrätt en ungsbakad lax med örtcreme, och det blev ett par Kungsleden-öl för att fira att vi tagit oss dit. Extra vandring: Keb - Tarfala tor, 19km
Vi hade bokat in en extradag vid Keb för att ha tid på oss att ta oss till Tarfala-stugan som vi inte gick till senast vi var där. Trots att regnet verkligen hängde i luften så laddade vi med underbar frukostbuffé och gav oss iväg. Fortfarande ont i foten så den krävande terrängen var lite lurig men vi tog oss fram så att jag fick köpa mitt tygmärke att sy på ryggsäcken. Sedan började det regna... Det blev 3 blöta timmar på vägen tillbaka till Keb men belöningen i form av varm choklad och bulle när vi fått av oss våra blöta kläder och tagit en dusch var god. På kvällen 3-rätters igen, chokladgateau till efterrätt *mmm*

Etapp 7: Kebnekaise - Nikkaloukta, ca 19km
Sista dagens vandring för denna resa och med soligt och varmt väder tog vi oss ner till Nikkaloukta för att sedan ta buss och tåg hemåt. Naturen är även här häftig men det är helt klart finare längre "in" på leden. Vid lunch passerade vi den södra änden av sjön Ladtjojaure och åt en renburgare på "LapDånalds" som var väldigt god. Detta är helt klart en av mina favoritplatser i Sverige, sååå vackert! Väl framme i Nikkaloukta firade vi målgången efter drygt 12 mils vandring och tog det lugnt i solen innan transporten söderut började. Blev lite mer öl, chips och godis men det var vi värda då!

Jag saknar möjligheten att förmedla känslan av den litenhet gentemot naturen som jag kände när jag vandrade i dalarna mellan bergsmassiven och på bergssluttningarna. Det är helt klart något som är värt att känna på själv om man har möjlighet!