X

X

19 jan. 2011

Dagens lunch

Visar kanske inte så ofta vad jag äter under dagarna förutom frukosten som ofta hamnar med på ett hörn när jag skriver om min morgonträning. Tänkte dock tipsa om en väldigt god soppa som jag åt till lunch idag, pasternackssoppa med curry-frästa kikärtor och äpple. Det kanske låter som en konstig kombination men är en av mina favoriter. Enkelt att göra också: Fräs en hackad gullök, tillsätt skivade palsternackor, buljong och vitt vin och sedan låta koka tills det är mjukt. När det är klart (10min) så är det bara att mixa soppan slät och igår hade jag innan i en förpackning bönor för att få mer konsistens i soppan. Späd så mycket du vill med grädde och smaka av med salt och peppar. Klart! Toppningen görs genom att fräsa kikärtor och tärnat äpple i curry några minuter. Maken som inte gillar denna smakkombination fick topping av stekta skinkbitar istället. Till soppan blev det morotsstavar, päronklyftor och ett Helagsbröd toppat med avokade. Det var länge sedan jag hade avokado på brödet senast och jag kan inte komma på varför för det är ju så gott. Kanske börjar komma ur den kaviar/ägg-bubbla som jag varit i under vintern... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!