X

X

30 aug. 2010

Helags grova bröd

Igår testade jag att baka ett nytt bröd efter ett recept som jag hittat i Svenska Turistföreningens medlemstidning. Brödet kallas där Helags grova bröd och eftersom Helags är en av mina favoritplatser så var jag tvungen att testa det. Efter att ha smakat ett par bitar av det kan jag konstatera att det går in på topp-listan och då det också är väldigt enkelt att baka så tycker jag att du ska testa om du gillar att baka. 1 liter fil och 2-3 rivna äpplen blandas i en stor skål.
I en annan skål blandas:
13 dl vetemjöl (jag blandade med dinkel och rågmjöl)
4 dl havregryn
2 dl linfrö
2 dl solrosfrö
2 tsk salt
2 dl russin (jag mixade med bitar av torkad aprikos)
5 tsk bikarbonat
Blanda ner det torra innehållet i filmjölken.
Lägg degen på en plåt klädd med bakplåtspapper och platta till.
Grädda i 175 grader i ca 70 minuter. På denna bild har brödet svalnat lite och blivit skuret i bitar. Längst fram syns gårdagens andra bröd som var en Havre-tekaka.

2 kommentarer:

  1. Mmmmmm, ser spännande och gott ut. Blir nog att testa det nu i veckan.

    SvaraRadera
  2. Mums, ser riktigt gott ut. Perfekt nu när det är äppelsäsång. Ska absolut testa!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!