X

X

28 juni 2014

Besök hos släktens matriark

Idag har vi fikat en massa jag och Ebba, tre gånger för att vara exakt. Det bara blev så när vi planerade in att träffa kompisar på förmiddagen, besöka gammel-mormor på eftermiddagen och sedan blev inbjudna på födelsedagsfika hos svägerskan. Mestadels har vi båda hållit oss till att mumsa goda svenska jordgubbar och det tröttnar jag inte på i första taget. När vi var hem till min mormor nu på eftermiddagen hade jag med en liter och den åt jag upp med endast lite hjälp av de andra två.
Mormor är släktens matriark så att säga och även en av de sista i sin generation i den lilla byn jag kommer från. Trots att det ofta framkallar suckar av igenkännande när hon berättar sina historier (som vi hört många gånger förut) eller när hon upprepar hur hon tycker det är fantastiskt att vi alla härstammar från henne så förstår jag henne. Två barn, fyra barnbarn och fem barnbarnsbarn är inte illa och då inte medräknat alla respektive.

Min morfar dog 1986 när jag var liten och jag har inte många minnen av honom men mormor har jag träffat desto mer då jag är uppväxt i huset granne med henne. Otaliga gånger har jag varit och nallat Polly ur hennes glasburk och jag och min syster kom och gick som vi ville i hennes hem. När hon växte upp var bilar en raritet, telefon fanns framme i byn och post hämtade man kilometer hemifrån. Järnvägen passerar i närheten av husen och under 50-talet när de åkte tåg stannade lokföraren så att mormor kunde gå av med barn och kassar när hon varit och handlat. Det känns som en värld som är så vitt skild från vår att det är svårt att ta in. En svårare och tuffare värld på sina sätt och en lättare värld på andra sätt..

Idag njöt jag av att få ha mormor bara för mig själv och Ebba gav oss rejält med underhållning. Favoriterna blev mormors rullator med bricka som hon kör inomhus och en gonggong som hon plockade ner från ett skåp. Denna gonggong är tydligen ärvd från morfarsfar (etsad med märke INDIA 1823) och jag är glad över att den överlevde Ebbas minst sagt omilda behandling. Det sägs ju att ett gott skratt förlänger livet och det blev mycket av den varan idag.

Observera att JAG inte satt på min dotter en tjock stickad mössa (även om denna sommar i och för sig är väldigt kall) utan det har hon själv gjort och det var stört omöjligt att få henne att ta av sig den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!