X

X

30 maj 2012

Vår godaste köttfärspaj

Det går i perioder det där vad jag tycker är roligt och inspirerande och eftersom jag mer och mer känner träningsformen vika ner sig... Inte så jag klagar för jag är frisk, utan krämpor och inte minst GRAVID vilket är en underbar sak! Men på grund av det har jag en del extra tid och energi över och det har börjat klia i fingrarna över lusten att stå i köket och testa nya recept eller laga till favoriter som tar lite längre tid.

På somrarna är det oftast sallader i sin egen prakt eller tillsammans med något gott tillbehör som lockar när det är varmt ute men det kan även vara gott med en paj tillsammans med en sallad vid sidan om. Jag vet inte vem det var som började laga denna köttfärspaj men den har funnits i min släkt så länge jag kan minnas och är en av de pajer jag satsar på när jag "orkar" laga paj. (Måste komma över den där tröskeln att det är bökigt att göra paj för med denna pajdeg så är den fixad på ett kick och sedan är det bara fyllningen kvar.) Här kommer receptet som jag hoppas att någon av er provar att laga:


Släktens godaste köttfärspaj

Pajdeg
(Här kan du välja vilken pajdeg du vill, jag brukar köra på denna lite smalare variant)
1 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
50g flytande margarin (eller rapsolja som jag brukar använda)
½ dl (lätt)kesella

Blanda samman ingredienserna, tryck ut pajdegen i en form, nagga med en gaffel och ställ i kylskåpet medan nu värmer ugnen till 200 grader. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Under tiden hinner du fixa med fyllningen.

Fyllning
200g finhackad gul lök (2st)
125g hackad grön paprika (1st)
125g hackad röd paprika (1st)
500 köttfärs
2-3 krm salt
peppar
2 tsk basilika
1 tsk oregano
2-3 pressade vitlöksklyftor
1 dl chilisås
1 dl grädde (valfri fetthalt)

Garnering
riven ost
paprikapulver

TIPS! Senast bytte jag ut ungefär hälften av köttfärsen mot en förpackning kokta, röda linser. Blev precis lika gott.

Fräs köttfärs, lök och paprika i en stekpanna och krydda med resterande ingredienser. När chilisås och grädde hällts på låter du det koka ihop i 2 minuter. Smaka av och låt svalna lite innan du fyller det förgräddade pajskalet medan du höjer ugnsvärmen till 225 grader. Grädda pajen i ca 10 minuter tills den fått fin färg.

Servera tillsammans med en god sallad.

2 kommentarer:

  1. Mums. Släktrecept är alltid de bästa!

    SvaraRadera
  2. Det är "Paj a´la Pelle" som urprungligen kommer från Henriks en kompis. Dock verkar du ha fått en omgjord version för urspunget innehåller en "viss mängd" ost i pajskalet. Men fyllningen är Paj a´la Pelle ;-)
    Och ja, den har varit med i många år!
    Kram Petra

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!