X

X

16 feb. 2012

Kylig löpning

Det var -11 grader ute när jag vaknade imorse men jag hade tänkt mig att ta en löprunda så då var det bara att göra det i alla fall. Låter lätt va?! Inte riktigt lika lätt som om det låter för det kräver dels mer funderingar kring vilka kläder som ska tas på och del kräver det betydligt mer viljestyrka för att faktiskt ta mig ut över tröskeln.

Väl ute kunde jag konstatera att jag hade planerat rätt med klädseln och höll mig varm men inte för varm under rundan. Har börjar överge den tunna löparjackan till förmån för fler tunna lager på överkroppen med bara reflexvästen som vindskydd, skönt med mjuka kläder med full rörelsefrihet. Jag kunde också konstatera att de kyliga temperaturerna gav en otroligt vacker morgon med gnistrande frost precis överallt, dimslöjor över sjön och en rodnande gryning i öster. Om jag hade tagit med mig mobilen hade jag kunnat bjuda på flera vackra bilder men nu får det istället bli en bild på morgonens missräkning i utrustningen: brodden på vänsterfoten gick sönder redan efter en kilometer men trots lite haltande känsla gick det att springa ändå på hyfsat grusat underlag. 8km på ungefär 50 minuter blev resultatet av morgonens ansträngningar, lågt tempo men lungorna tyckte att det blev tillräckligt mycket kall luft ändå.

Hur klär du dig när du springer i kyla? Vart går din nedre temperaturgräns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!