X

X

28 apr. 2011

Tips från SportySpice

Jag har under några år följt Petra Axlund Stegman som på sin SportySpice-blogg delar med sig av sin vardag och en härlig blandning av tips inom träning, kost och hälsa. När jag kikade in där idag så hittade jag två saker som jag känner att jag vill tipsa vidare om:

Välj ekologiska jordgubbar i sommar! Förutom att det är ett av de mest besprutade livsmedlen så kommer även nyheten att
...miljödomstolen just har sagt ja till Lantbrukarnas Riksförbund att använda den giftiga kemikalierna Butisan S och Betanal SC för att bekämta ogräs bland sina jordgubbar. Detta är helt sjukt. Bekämpningsmedlet är nämligen FÖRBJUDET av EU och av Kemikalieinspektionen och det är bevisligen skadliga och giftiga både för människor, djur och natur.
Enligt beskrivningen av kemikalierna så låter det som något jag verkligen inte vill få i mig!! Tur att jag odlar så mycket egna jordgubbar hemma, fast de är ju inte färdiga än... Stämmer in i Petras SKÄMS! till Lantbrukarnas Riksförbund. (En del av förra årets skörd.)

Och när jag ändå är inne på området med tillsatser och kemikalier så vill jag även föra vidare Petras tips om att se filmen Underkastelsen som finns på Svtplay. Enligt informationen på SVT handlar den om
Svensk dokumentär från 2010. En film om de hundratals kemikalier vi alla bär i vårt blod, som ett resultat av de kemiska ämnen vi har spridit i vår miljö under de senaste 70 åren. Den svenska dokumentärfilmens nestor Stefan Jarl riktar kameran mot det största hotet mot mänskligheten.
Helt klart något jag ska se till att kolla på. Läskigt är bara förnamnet!

1 kommentar:

  1. jag håller med!!! sjukt dåligt att de tillåter gift. ge oss dyrare jordgubbar istället - det är i alla fall inte skadligt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!