X

X

12 apr. 2011

Guadeloupe - del 3

Utflykterna

Vi hade inga planer för vad vi ville hitta på under veckorna på Guadeloupe, förutom dykningen, men som tur är så har Langley ett väldigt bra utflyktsprogram och vi följde med dem på tre utflykter under våra veckor.

Första utflykten vi var på var till den lilla korallön Il Caret Det var inga som helst problem att spendera ett par timmar där och njuta av en tre rätters-lunch på stranden... Fast för att vara svensk och klaga lite så kan jag tala om att det blåste rejält! Den andra utflykten vi gjorde var av helt annan karaktär då vi följde med Langley till Point-á-Pitre, den största staden på Guadeloupe. Under några timmar hann vi med en rundvandring genom staden, fika på ett mysigt café och shopping av kryddor på marknaden. Den tredje och sista utflykten vi följde med på var en segling med katamaran över det Karibiska havet till ön Petit Terre som är ett naturreservat. På ön finns 80% av världens Antilla-leguaner och självklart fick vi stifta bekantskap med dem när vi vandrade runt på ön... Efter en lunch på båten, japp tre rätters igen!, var det så dags att slänga sig i havet för ett par timmar snorkling. Numera föredrar jag helt klart dykning framför snorkling eftersom man kommer mycket närmare djurlivet och dessutom inte påverkas lika mycket av vågor och strömmar. På denna plats var det väldigt strömt och vågigt vilket gjorde vattnet lite grumligt. Jag hoppas att ni trots det kan skymta den citronhaj (ca 70cm) som var den största rariteten under snorklingen. På vägen hem från Petit Terre hissade vi båda seglen på katamaranen och gled ljudlöst fram över havet på väg tillbaka till Guadeloupe, magiskt!

Den avslutande delen om Guadeloupe-resan kommer imorgon då det handlar om den träning som jag trots allt hann med under veckorna.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar resa det verkar ha varit!

    SvaraRadera
  2. Jag läser dina Guadelope-inlägg... och ihhh, jag vill OCKSÅ åka på SEMESTER!!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!