X

X

8 jan. 2011

Tror att jag har hittat det

Jag läste igår ett inlägg på Marathon Mias blogg om drivkraft och kom att tänka på det när jag var ute på morgonens löprunda. I inlägget skriver hon:
Någonstans inom oss har vi vår naturliga drivkraft. Den får oss att vilja utvecklas, göra nya val och välja nya vägar. Drivkraften kan liknas vid en möjlighet, ett konstaterande av tillförsikt. Det är där lusten, passionen och livsglädjen kommer ifrån. Drivkraften tar fram människors ljus, den tänder glimten i ögonen och bygger självförtroende. Drivkraften fokuserar inte på målet utan mer på resan.
och
Du kan sätta en person på en cykel men aldrig tvinga den att cykla. Valet att göra det styrs av drivkraften.


Jag gick upp klockan 7 idag på lördagmorgonen, drog på löparkläderna, snörde på skor och broddar och gav mig iväg på en löprunda. Maken sov vidare i sängen en timme tills jag var hemma igen men för mig var det inte ett alterativ att ligga kvar och ta sovmorgon, inte idag. Jag försöker hitta balansen mellan vila och träning men det känns i alla fall som att jag har hittat drivkraften.

Det känns oftast inte alls jobbigt för mig att gå upp tidigt på morgonen och ge mig iväg på en löprunda (eller till gymmet som det blir ibland för omväxlingens skull) utan det är något som jag vill göra. Visst, det finns morgnar som är tuffare än andra men oftast tar jag mig ut i alla fall eller lyssnar på kroppen om den säger ifrån. Jag känner lust till löpningen och livglädjen är sällan närmare än när jag låter benen springa på och tankarna vandra. Är mycket lycklig över att allt detta finns i mig!

Blev visst lite längre inlägg än vad jag trodde... Egentligen skulle jag bara skriva kort att det blev en mysig 6,5km löprunda i snön imorse. -8 grader var det så jag fick inviga mitt reafynd som jag gjorde förra helgen: tunna fingervantar för 10kr som jag klippt fingrarna av och har som överdrag över mina tunna löphandskar. Perfekt skalplagg som kan tas av och stoppa i fickan om/när det blir för varmt. Härligt, ärtig och uppiggande färg på dem också ;) Hur tänker du om det här med drivkraft? Känner du att du har hittat den? Och gäller det all träning eller bara vissa saker? Eller inte träning alls utan andra områden i livet? Faktiskt ett intressant ämne...

Hoppas att du har en skön lördag!

1 kommentar:

  1. Jag tror jag har hittat drivkraften både i träningen och i övriga livet väldigt bra. Försöker påminna mig om vad det är så ofta som möjligt, tror det är viktigt..

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!