X

X

22 jan. 2011

Planen för vecka 4

Något jag vill bli bättre på under 2011 är att prova nya recept och inte bara köra på de gamla vanliga favoriterna när jag planerar maten för veckan. Något jag testade denna vecka var en rödkålssallad med fetaost och rostade solroskärnor som fick bli tillbehör till de hamburgare jag gjorde igår. Lade även till kokta rödbetor i salladen och det blev väldigt gott. Till de kommande veckorna har jag lite hjälp i planeringen av vad jag ska laga för mat. Dels har Mela på sin blogg skrivit kostförslag för en hel vecka, komplett med frukost, lunch, middag och mellanmål. Det vill jag verkligen testa men nästa helg har vi lite andra planer så jag får skjuta på det en vecka till. Istället kommer jag nog att testa fem nya recept som de lagade på Gokväll i SVT i onsdags. Tre kockar har fått samma låda med råvaror och ska komma på recept av det. Tyckte att alla recept de lagade i detta program lät goda så denna vecka blir matsedeln:
- Pasta med broccolisås & vitkålssallad med senapsdressing
- Fiskbiffar med potatismos och örtsås & morotssallad med kikärtor och äpple
- Champinjon- och purjolöksgratäng & vitkålssallad med senapsdressing
- Grönsakssoppa med tomat (& äpplen med havresmul)
- Färsspett med fetaostsås och matvete med rostade rotfrukter
Har inte riktigt bestämt mig för i vilken ordning jag ska laga dessa med jag ska rapportera om vad jag tycker när jag har lagat dem, jag kanske hittar någon ny favorit...

Hur planerande är du när det gäller maten? Har du en veckomatsedel och veckohandlar eller tar du dagen som den kommer?

1 kommentar:

  1. Åh! Många goda recept där! jag ska nog också härma nåt framöver :)

    vi varierar väldigt mycekt med maten, ibland planerar vi (mest jag) - ofta äter vi bara det vi "kommer på under dagen". När en har varit hemma hela hösten har det varit lättare - men nu när båda ska jobba kommer vi behöva planera bättre!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!