X

X

23 sep. 2010

Fjällvandring i Jämtland

Rubriken talar om vad jag har haft för mig de senaste dagarna tillsammans med Maken. Vi bokade för några månader sedan ett paket via STF innehållande tre nätters boende på Storulvåns fjällstation och därifrån har vi under två dagar gjort dagsvandringar. Sträckorna vi valde att vandra under dagarna är nog egentligen inte att se som dagsetapper utan lite väl långa för det men eftersom vi ville till de ställena så var det bara att vandra på.
I måndags som var första vandringsdagen laddade vi ordentligt på morgonen och började sedan vandringen på leden mot Sylarnas fjällstation. Vädret var helt perfekt för vandring, ca 10 grader varmt, och att det kom ett par lättare regnskurar under dagen gjorde inte något eftersom regnkläderna var med i ryggsäcken. Totalt blev det 33 km innan vi var tillbaka till Storulvån. Fötterna var rejält möra då och bastun med tillhörande bad i kallkällan var underbar för att inte tala om hur god tre-rätters middagen på kvällen var... ;) I tisdags som var vår andra vandringsdag tog vi leden åt andra hållet och begav oss till Blåhammarens fjällstation vilket blev en dagsetapp på 25km tur och retur. Den etappen är mer kuperad än vandringen mot Sylarna men gick ändå i ett bra tempo trots att mina skavsår som givit sig tillkänna redan under måndagen började kännas allt mer. Vädret var även denna dag perfekt för vandring och några minuter fick vi njuta av höstens första snöfall när vi var på väg ner igen från fjället. För att summera det hela så har jag haft några helt fantastiska dagar och jag vill gärna åka tillbaka dit. Höstfjällen är så oerhört vackra och det är perfekt att åka på efter-säsong om man vill slippa folk, totalt mötte vi nog 20 pers när vi var ute och vandrade och fler var det inte som bodde på fjällstationen heller.

Skavsåren på min högra häl gör faktiskt rätt så ont just nu men det värsta köttsåret läkte ihop lite grann under gårdagens bilresa hem samt under nattens sömn. Jag hoppas att läkningen fortsätter i snabb takt så att jag snart kan dra på mig löparskorna igen! Dessutom har jag en kul utmaning på gång som jag inte vill hamna på efterkälken i...mer om den senare under dagen.

3 kommentarer:

  1. Underbart! Nästa år ska jag också hinna med en fjällvandringstur har jag tänkt. OCh gärna lite senare på hösten som nu. Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Ser helt otroligt underbart ut! :)

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken mastodonttur - liksom dubbla sträckor varje dag! :) Lät härligt att det var lite mindre folk och mer natur :) Härliga bilder och jag hade önskat att jag hann till fjälls på hösten också. Synd att sommaren kniper så många semesterdagar :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!