X

X

24 sep. 2010

Morgonens träningspass

Med fullt fokus laddade jag inför dagens träningspass med en skål yohurt/keso och banan för att sedan kliva ur myskläderna och i träningskläderna för att åka till gymmet. Planen för dagens träningspass var enkel: att genomföra alla maxtester som ingår i Äta Träna Kämpas 6 veckorsutmaning som jag har bestämt mig för att hoppa på. Eftersom min häl inte tillåter att jag springer just nu så fick jag avstå från min paradgren löpning i konditionstestet och bestämde min istället för att ta roddmaskinen. Det var nog ett år sedan jag körde i den senast och det har inte varit min favorit men varför inte välja ett konditionsredskap som jag har möjlighet att förbättra mig i?! 30 minuter i roddmaskin är lååång tid (enligt mig) och det började kännas i rumpan redan efter 10 minuter... Alternativ fanns dock inte så det var bara att köra vidare och som tur var så hade jag med mig MP3:n där Johan Rabaeus Sommarpratade och fick tiden att gå lite snabbare. Jag tog mig 6043 meter på de 30 minuterna och det känner jag mig nöjd med, ska bli spännande att se om jag kan upprepa eller förbättra det om 6 veckor. Övriga maxtest utfördes sedan när jag var uppvärmd av rodden och resultaten ser du i högra marginalen här på bloggen. Jag vet med mig att jag är lite "lat" när det gäller att ge max om jag inte har någon med som pushar mig men jag är nöjd med det jag presterade idag i alla fall.

För att strukturera upp det lite har jag delat upp de stora delarna i utmaningen för att inte vara tvungen att tillbringa 60 minuter av vecka 6 i plankan ;) Det gör att jag förutom varje veckas speciella utmaningar kan fokusera på att genomföra:
25 km på valfritt sätt
5 träningspass
10 minuter i plankan
84 st armhävningar
3 min 40 sek jägarvila
0,66 st intervallpass
1 stretch eller yogapass

För mig känns det lite mastigt att se det så i en lista eftersom jag inte gillar pressen av att "vara tvungen" att göra något i träningssammanhang men jag försöker intala mig själv att det mesta är sådant jag skulle föra i alla fall bara för att jag vill det! (Planka och jägarvila skulle dock gå fetbort!) Eftersom jag under några av mina tidigare utmaningar har tyckt att det blivit för mycket press efter ett tag och avbrutit dem så är min personliga utmaning för de här 6 veckorna helt enkelt att INTE GE UPP! Jag SKA fullfölja alla 6 veckor och hoppas på att jag kan bli peppad av alla andra som också har hakat på utmaningen.

1 kommentar:

  1. SÅKLART att du inte kommer ge upp! Vi är ju många tillsammans nu, heja heja :)

    Och tråkigt att din häl bråkar, hoppas att den piggar på sig så att du kan springa i veckan. Förstår att du blir rastlös annars! :S

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!