X

X

17 aug. 2010

Ögonblicklig förändring

Jag tyckte i början av månaden att jag satte upp riktigt roliga och motiverande utmaningar/mål för den här månaden. Men så här halvvägs igenom månaden så kan jag med facit i handen konstatera att de inte alls känns roliga längre utan att de snarare stjäl energi från mig..

Under morgonens simning som faktiskt var en avslappnande, skön och rolig start på dagen så malde tankarna i bakhuvudet om det bara skulle bli 2km att lägga till i mil-utmaningen och att jag kanske skulle behöva komplettera med en promenad senare under dagen trots att idag är en av de dagar när jag SKA ta det lite lugnare med träningen.

Utmaningen med plankan har gått åt helt fel håll med motivationen även den och från att ofta göra lite bålstyrka i reklampauserna när jag kollar på TV så har jag den här månaden blivit sittande kvar i soffan eftersom målet känns oöverstigligt.

De utmaningar som gått bra hittills under månaden är att äta vegetariskt samt att ha en vilodag per vecka och de positiva förändringarna kommer jag att försöka hålla fast vid.

Med detta sagt så lägger jag ner månadens utmaningar och tänkte testa ett nytt koncept som kanske kan ge mig tillbaka den energi, motivation och glädje som jag brukar få av träningen. Förändringen blir att jag sätter upp en ny utmaning för varje vecka vilket ger mig en sak i taget att fokusera på och något som kan anpassas efter dagsform och vad som händer i mitt övriga liv.

Den här veckans utmaning som kvarstår från de gamla är att sätta en tid i Blodomloppet på torsdag som jag är nöjd med. Är anmäld till den "korta" distansen på 5km och eftersom jag fruktar snabbdistans så kommer det att bli en utmaning att se om jag har tillräckligt med pannben för att verkligen bita ihop och kämpa när jag kommer ur min bekvämlighetszon. Det återstår att se ;-)

Hoppas på att energin kommer smygande tillbaka när jag inte behöver samla kilometrar och minutrar, jag vill vara fylld av glädje och motivation istället för måsten och egna krav! Imorgonbitti har jag tänkt att ta en löprunda i lugnt tempo för att känna igenom kroppen inför tävlingen, kanske det går att locka fram motivation genom att välja en ny väg! Vill känna energin spritta i hela kroppen igen!
Vad gör du när det känns tungt med träningen? Genomför du några förändringar eller kämpar du på och väntar på att den tunga känslan ska gå över? Vilket är ditt bästa tips för att få ny energi?

5 kommentarer:

  1. Jag biter i det sura äpplen och intalar mig själv. "Du kan inte alltid vara på topp, men du vet att de vänder" så jag kör på, kanske unnar mig nåt extra. Massage, god middag...utflykt ovs.

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter starkt och klokt. Ta hand om kroppen och ha roligt. Det är viktigt :)

    Kul om mina bilder kunde få dig att längta lite till och även om det fanns negativa inslag så var det så klart en skön helg i naturen med vandring, frisk luft och vänner :)

    Idag har det varit tungt och omotiverat hos mig, så det blev full fokus på hus och hem. Tvätt, matlagning och utrensning. Det behövs ibland det med...

    SvaraRadera
  3. HELT rätt att avbryta din månadsutmaning som stal energi istället för att ge pepp! När jag känner mig omotiverad brukar jag dra ner på träningen/göra något nytt... och snart återkommer känslan av att jag bara "måste få träna" ;) Hoppas att ditt nytänk hjälper dig - ohc lycka till på torsdag!!

    SvaraRadera
  4. Tycker att du gör rätt som hittar på nåt nytt. Träningen ska ju vara kul och du gör den för din egen skull - inte för nån annans. Så varför fortsätta om det bara tar bort träningslusten och glädjen?? Det är ju lusten som gör att vi driver oss längre och längre.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker ditt byte av upplägg verkar sunt. Det är verkligen lätt att man tappar sugen annars. Jag har inga direkta tips mer än att jag brukar köra på ändå och träna något som jag verkligen tycker är roligt som dans :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!