X

X

11 juni 2010

Bovetebröd

Idag regnar det här hos mig och om det fortsätter att vara regnigt under helgen så kommer jag att utnyttja den inomhus-tiden till att bland annat baka lite bröd. Jag fick en fråga om det Bovetebröd som i princip är det enda bröd jag äter just nu (eftersom det är så gott!) och här kommer receptet ifall det är någon mer som är sugen på att baka.

Receptet är hämtat ur Hälsokokboken av Ulrika Davidsson, en kokbok som just nu står för flertalet av måltiderna hemma hos mig då jag håller på att testa mig igenom "alla" receptet. Ett problem som jag stött på när jag har bakat detta bröd är att jag behöver använda mycket (!) mer mjöl än vad som anges i receptet för att få till en deg vilket även gör att jag får ett större antal bröd som även tar längre tid at gräddas *hm* Har nu bakat detta bröd två gånger med samma problem och anger både orginalreceptet samt mina korrigeringar (inom parentes). Är det någon av er som upplever samma problem eller som kanske inte alls har problem så hör gärna av er!
Bovetebröd
20st (30st)
6 dl helt bovete (finns på hälsokosthyllan i min affär)
½ dl linfrön
1 dl hackade, osvavlade aprikoser (ekologiska)
1 liter hett vatten
50 g jäst
8 dl ljummet vatten
5 dl fullkornsdinkelmjöl (här behövde jag senast tillsätta 8 dl mjöl)
6 dl rågmjöl
1 dl rågflingor
2 äpplen
1 tsk salt
1 msk malen kanel
½ dl solrosfrön
Garnering: vallmofrön, pumpafrön eller valnötter

- Blanda helt bovete med linfrön och hackade aprikoser i en bunke med hett vatten. Låt stå i 5 timmar!

- Lös upp jästen i en annan bunke med 1 dl ljummet (37 gradigt) vatten. Tillsätt ytterligare 7 dl vatten tillsammans med mjöl och rågflingor.
- Häll av vattnet från boveteblandningen (med hjälp av ett durkslag). Blanda ner boveteblandningen i mjölbunken. Riv äpplena grovt och blanda ner dem i degen tillsammans med salt, kanel och solrosfrön. Bearbeta degen ordentligt. Degen ska vara fast men lite kladdig. (Som sagt behöver jag tillsätta mycket mer mjöl för att få en deg som går att forma till bullar..)
- Sätt ugnen på 225 grader. Blöt händerna och forma degen till ca 20 runda bullar. (Blir fler om man måste tillsätta mer mjöl.) Lägg bullarna på plåtar och låt jäsa i ca 30 minuter. Strö över frön och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. (30 minuter behövde de gräddas för mig senast! Känn på konsistensen.)
- Njut av ett gott, nybakt bröd!

4 kommentarer:

  1. Jättefint med nya designen! Och ah, brödet låter fantastiskt gott, det kommer jag definitivt att testa! (gillar bovetegröt, så är säker på att jag kommer gilla bovetbröd!)

    Lycka till med "tävlingsnerverna" imorgon :)

    SvaraRadera
  2. att du måste använda mer mjöl kanske beror på att bovete inte innehåller gluten och att det därmed inte kan bindas några glutentrådar? jag är inte så bra på det här med reaktioner vid bakning, så det här är bara en tanke.

    brödet ser i vilket fall som helst gott ut :)du får ha en bra lördag! kram

    SvaraRadera
  3. Nu har jag bakat dem! Och jag tjuvsmakade bara en bit (var egentligen mätt ;))... I LIKED :D

    Jag hade också i mycket mer mjöl än original. Och jag gräddade cirka 25 min. Skulle bli väldigt konstiga bullar enligt originalreceptet tror jag... :p

    SvaraRadera
  4. Det blev jättegoda bullar, tack för receptet! Jag använde 6 dl ljummet vatten (istället för 8 dl) och endast ett äpple, så blev det perfekt. Degen blev kladdig, men gick lätt att forma till bullar med blöta händer. Och det blev mycket riktigt exakt 20 st. :P Det måste ha blivit något fel i originalreceptet. Det brukar nämligen gå 5-6 dl vatten på ett paket jäst.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!