X

X

28 maj 2010

Karibisk kycklinggryta

Och eftersom jag fortfarande har några dagar kvar på min godis/snacks utmaning så anstränger jag mig lite extra för att laga god mat. Idag testades en karibisk kycklinggryta som var kanongod, lägger ut receptet imorgon..

Uppdatering med recept:

Karibisk kycklinggryta med banan

Recept från Hälsokokboken av Ulrika Davidsson
4 portioner

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1½ msk smör (använde olja)
4 kycklingfiléer
1 paket bacon
1 sötpotatis
½ liten grön chili
1 dl kokosflingor
3 msk tomatpuré
3 dl vatten
1 lagerblad
6 hela kryddnejlikor
1 tsk torkad timjan
2 fasta bananer
1 dl jordnötter
Tillbehör: kokt ris (jag hade matvete + broccoli)

~ Skala och skiva löken fint. Skala och finhacka vitlöksklyftorna. Hetta upp en stekpanna med ½ msk smör och bryn lök och vitlök gyllenbrunt.
~ Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Skär baconen i strimlor. Lägg 1 msk smör i en gryta och bryn kyckling och bacon några minuter.
~ Skala och skär sötpotatisen i mindre bitar. Finhacka chilin. Blanda ner lök, vitlök, sötpotatis, chili och kokos med kycklingen i grytan. Tillsätt tomatpuré, vatten och kryddor och låt koka i 30 minuter.
~ Skiva bananerna och blanda ner i grytan. Koka i några minuter. Toppa med jordnötter och servera med ris.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!