X

X

11 mars 2010

Middagstips!

Skrev ju några ord i förra inlägget om den supergoda matlådan som väntade på mig hemma på lunchen och här är den i verkligheten:

Är helt övertygad om att det finns många varianter på uppläggning som skulle göra att det ser godare ut men det orkade jag inte krångla med idag. Kan iaf tipsa om denna goda maträtt om du vill testa något nytt till middag.

Laxgryta med kokosmjölk, palsternacka & curry, 4 portioner
4 bitar laxfilé (eller annan fisk)
3 palsternackor (ca 300g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk curry
2 dl vitt vin
1 msk fiskfond + 1 dl vatten
1 burk lätt kokosmjölk
1 msk Maizena + ½ dl vatten

Skala och skär palsternackan i ca 2 sm stora bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs palsternackan och löken i lite olja i en stor kastrull tillsammans med curryn. Tillsätt vin, fiskfond + vatten och kokosmjölken och låt sedan småkoka i ca 15 minuter tills palsternackan nästan är helt mjuk.
Red av grytan med Maizenan utrörd i vattnet och smaka av med salt och peppar. Lägg sedan ned fiskbitarna i grytan och låt sjuda i 5-7 minuter.

Den här gångenhade jag matvete och gröna bönor till grytan men även ris och kamutvete är gott att ha till.

2 kommentarer:

  1. Mumsigt! Fisk är alltid gott.

    SvaraRadera
  2. Verkar supergott! Har sparat receptet och ska testa ngn dag :) det kommer nog falla mig i smaken!

    Hoppas du får en trevlig helg Ulrika!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!