X

X

30 okt. 2009

Plommon & Äppelbröd

Plommon- & äppelbrödVisst blev det vackert, brödet som jag bakade igår kväll! Enkelt var det också, det skötte sig själv den största delen av tiden, och det blev supergott! Jag vet att jag brukar tycka så om många nya bröd som jag testar att baka men det här tog sig in på top 5 ;P
Recept för ett bröd:
½ paket jäst (25g)
5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 msk olja
½ påse katrinplommon (100g)
1 äpple
5 dl rågsikt
ca 9 dl vetemjöl (blandade upp det med 4 dl fullkornsdinkelmjöl)

Skär katrinplommonen i smala strimlor och hacka det urkärnade, oskalade äpplet i små tärningar. Smula jästen i en degbunke. Häll i vatten och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, olja, plommon och äpple. Arbeta sedan ner mjöl i degspadet, först rågsikten och sedan vetemjöl tills det är en ganska lös deg. Låt degen jäsa under plast och bakduk till dubbel storlek i ca 1 timme.

Knåda samman degen på ett mjölat bakbord och dela den i tre delar. Rulla ut dessa delar till längder på ca 60 cm. Fläta ihop de tre längderna till en längd och vira ihop denna i en rund form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Jäs under plast och bakduk i ca 45 minuter.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 40 minuter. Ta ut brödet och pensla genast ytan med lite kallt vatten. Ta försiktigt brödet ur formen och låt det svalna på ett galler. Vänta gärna med att äta brödet till dagen efter då smakerna har hunnit mogna ordentligt. Njut!

kl 16:37

1 kommentar:

  1. Det blev sannerligen ett vackert bröd :) Är oxå sugen på att baka bröd i helgen då det har blivit köpebröd hela senaste veckan.

    Jag fastnade för ditt citat från Karen Ravn! Jag gillar det skarpt, och tycker den är tänkvärd för alla möjliga slags mål i livet. Har skrivit in det i min kalender för att inspireras av och bli påmind om :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!