X

X

28 okt. 2009

Eftermiddags dip...

Ganska punktligt är sötsuget som slår till på eftermiddagen och idag drömde jag mig tillbaka till helgen och denna härliga cheesecake som jag bakade till min svärfar på hans födelsedag.
Det som fick bota sötsuget idag blev dock inget i närheten av denna sötsak utan istället två hårda mackor med ett pålägg av makrill i tomatsås samt ett äpple, med drömma kan man ju få göra... I helgen ska jag laga mat tillsammans med min mor medan Maken assisterar min far med golvläggning. Har börjat spåna lite på vad vi ska göra för läckerheter och det lutar mot att det bli en pannacotta med jordgubbssås till efterrätt i alla fall ;)
Tills vidare bjuder jag på receptet till cheesecaken och tro mig när jag säger att den är gudomligt god!
Vaniljcheesecake med jordgubbar
Botten:
10 st digestive
80 g smör
Fyllning:
400 g philadelphiaost (både vanligt och light funkar)
3 ägg
1½ dl siktat florsocker
1 msk vaniljsocker
Garnering:
jordgubbar (eller andra bär)

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Kör digestivekexen i en matberedare tills de är smulor och blanda ihop med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant och grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter, lägg lite folie under formen för att förhindra att den läcker. Tag ut ur ugnen och låt svalna lite. Sänk ugnstemperaturen till 175 grader.
Mosa philadelphiaosten, eller ännu enklare kör den slät i matberedaren. Blanda samman med äggen, florsockret och vaniljsockret. Häll ut smeten över kexbottnen och grädda sedan i ugnen i 25-30 minuter, tills fyllningen släpper lätt från kanten.
Låt kakan svalna, det går mycket bra att ha den i kylskåp över natten. Garnera med jordgubbarna.

Hoppas att jag inte förvårar sötsuget allt för mycket! ;)
kl 17:14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!