X

X

13 okt. 2009

Aprikos & Madelbröd

Aprikos & mandel-bröd
Jag kanske låter tjatig när jag ganska ofta berättar om de nya fantastiska brödrecept jag provar...men om det är så får ni stå ut med det ;) Testade ett nytt recept i söndags som jag hittade på Linas blogg (en guldgruva när man har recept-torka) och det brödet blev en topp 5- favorit hemma. Smaksatt med torkade aprikoser och mandel är det riktigt gott!

Recept för 16-20 bullar.
50 g jäst
5 dl Oatly Havredryck
½ dl flytande matfett (jag använde rapsolja)
2 ägg
1 dl torkade, hackade aprikoser
½ dl hackad mandel
½ tsk salt
2 dl grahamsmjöl (jag tog 4 dl grahamsmjöl, några dl rågmjöl och resten vetemjöl)
ca 12 dl vetemjöl
+uppvispat ägg till pensling

Smula jästen i en bunke och värm havredrycken tills den är fingerljummen. Rör ut jästen i havredrycken och tillsätt sedan ägg, matfett, aprikoser, mandel, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig och tillsätt så mycket mjöl att degen släpper bunken. Låt jäsa 30-60 min. Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till 16-20 runda bullar som läggs på en plåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda sedan i ugnen ca 10 min. Låt svalna på galler.
Ät & njut!

kl 13:57

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!