X

X

2 okt. 2009

Mål för oktober

Läste ett inlägg hos denna härliga tjej om målsättningar & jag kände att det nog att jag kan bli betydligt bättre på att sätta upp mål för mig själv än jag är idag.


Träningen har rullat på som vanligt under september månad med efter att jag sprang halvmaran 12/9 så försvann lite av motivationen. Gällande löpningen så har jag haft tre tävlingar med specifika målsättningar under året. På alla tre har målet varit att komma under en viss tid vilket innebär att jag måste pressa mig ur det löptempo som min kropp tycker är behagligt eller över den sträcka som min kropp tycker är tillräcklig.
  • Milloppet som var årets första löptes på 49:43 min, jag kom alltså under 50 min vilket var målet och pressade mig under 5 min/km tempo.
  • 5 km loppet klarade jag på 22:41 min och var även där under målet som var 25 min.
  • Halvmaran 12/9 sprang jag på 1:51:26, det innebar att jag klarade målet på att springa på under 2 timmar.
Men nu då!! Vad ska jag ha för några mål nu som peppar, motiverar och inspirerar mig för framtiden... Emliscious skrev sina mål för oktober, en månad från igår, 31 dagar, en överskådlig framtid och tillräckligt kort tid för att det måste köras järnet för att få se resultat. DET är motiverande!!


Det är inte särskillt realistiskt att försöka få till en stor förändring gällande en massa saker samtidigt så det blir sammanlagt 7 målsättningar som jag tänker ha fokus på under oktober. Jag ska lägga upp dem i marginalen så att jag alltid ser dem, skriva upp dem i kalendern och tejpa upp lappar på strategiska ställen hemma så att det inte ens finns möjlighet till att glömma bort dem. NU SKA JAG FOKUSERA PÅ MÅLEN & JAG SKA NÅ DIT JAG VILL!!!

HIT vill jag nå under oktober:

  • Klara 15 dips
  • Klara 10 chins
  • Klara 20 armhävningar
  • Springa 2 km under 10 min
  • Komma under 60 kg
  • Ha 1 vilodag/vecka
  • Sova minst 7 timmar per natt

Jag VET att jag kan klara styrkemålen om jag bara bestämmer mig för det, jag ska göra en statuscheck på gymmet nästa vecka för att veta hur jag ska lägga upp träningen mer detaljerat.

Löpningen VET jag att jag kan klara, jag gjorde det i våras men eftersom fokus nu den senaste tiden har varit på att springa långt istället för snabbt så behöver jag en kick-in-the-ass för att pusha mig till att löpa snabbare igen.

Jag VET att det inte är en omöjlighet att komma under 60 kg, bara lite som saknas och jag har varit där för inte alls länge sedan men skulle vilja nå dit och sedan stabilisera vikten.

Jag VET också att kroppen behöver vilodagar för att kunna återhämta sig från hård träning och på detta område är jag rätt så dålig faktiskt... Nu SKA jag vila en dag i veckan precis som planeringen säger, visst kanske en promenad kan gå an som aktiv återhämtning men cykling och löpning som jag hållt på med på vilodagarna de senaste veckorna går fetbort!

Jag VET att återhämtningen också är mycket beroende på att kroppen får tillräckligt med sömn, de senaste månaderna har läggdags krypit allt senare om kvällarna till förmån för läsande eller TV-tittande, det är slut på det nu!!! Ska jag träna tidigt på morgonen så SKA jag se till att gå och lägga mig i tid så att jag orkar köra hårt på passen.

Det är MINA målsättningar nu för oktober. De är för mig motiverande och inspirerade och ger mig något att ställa in fokus på den kommande månaden. Lite jobbigt bara att jag har planerat in en vilodag för imorgon nu när jag känner mig så peppad på att träna men så är läget och det är bara att gilla det. Kanske blir det inköp av lite nya träningskläder för att höja motivationen ytterligare... VILAN är ju dessutom ett av målen som ska klaras av under oktober, det är 4-5 dagar dem kommande månaden helt klart genomförbart!

Är jag redo för en lugn hemmakväll med godmiddag och filmmys nu?? Kanske men skulle lika gärna ta en löprunda...som dock får vänta till på söndag! FOKUS!!!

Kl 16:58

1 kommentar:

  1. bra och vettiga målsättningar tycker jag. lycka till! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!