X

X

30 juli 2012

Jämtlandstriangeln

Jag kom på under helgen att jag inte har hållit vad jag lovat för än så länge har jag inte visat några fler bilder från vår vandring i Jämtland och det är ju en månad sedan nu! Bättre sent än aldrig kommer här ett smakprov från våra dagar på Jämtlandstriangeln:

Efter sisådär 60 mils bilresa genom Dalarna och Jämtland kommer man till sist in på vägen som leder från Enafors till Storulvåns fjällstation. Bergen börjar torna upp sig runt omkring och det spritter i benen av längtan att få vandra ut i naturen.
Med facit i hand kan vi konstatera att den soligaste dagen på semestern var den då vi kom fram efter bilresan till Storulvån och vi gjorde helt rätt i att efter en kortare promenad i omgivningarna helt enkel lägga oss i solen på gräsmattan och njuta en stund
Första vandringsdagen på Jämtlandstriangeln förde våra ben oss från Storulvån till Sylarna, ca 16km. Matsäcken smakar alltid som bäst när man får avnjuta den under en vandring.
Utsikten från vårt rum på Sylarnas fjällstation var av det bättre slaget. Det var betydligt mycket mer snö kvar på lederna än väntat men vi hade turen att kunna gå på skaren så det var bara ett roligt inslag i vandringen, anar att det varit värre att vandra där nu när den smälter undan.
Nästa dag av vandringen möttes vi av detta gråa och disiga väder med duggregn som föll på oss i omgångar under dagens etapp. Den här dagen var det ca 19 km till Blåhammarens fjällstation som skulle avverkas så det var bara att bita ihop. Som tur är var det inte så kallt och medan vi var ute och vandrade kom det bara lite duggregn så vi blev inte blöta heller. Betydligt mer regnade det under eftermiddagen och kvällen men då var vi redan inomhus och kunde njuta av värmen i bastun som sägs ha Sveriges vidaste utsikt, tyvärr inget vi fick se.
Trerättersmiddagarna på Blåhammarens fjällstation är omtalade och självklart hade vi bokat in oss på det. Kvällens meny bestod av
  • Honungsbakad chevré med örtsallad & blåbärschutney
  • Helstekt renrostbiff med grönpepparsås & rostade rotfrukter
  • Fransk chokladtårta med grädde & jordgubbar
Smakade underbart efter dagens vandring! Till maten drack jag den lokalt producerade drycken Bara Blåbär som består av just bara pressade blåbär, mustigt och inte alls så sött som man kan tro, ett fint alternativ till rödvin.
Dagen efter det var det dags att knyta ihop Jämtlandstriangeln och det gjorde vi genom vandringen på 12 km tillbaka till Storulvån. En riktigt rolig dagsetapp med mycket vandring i nedförsbacke på snö. Fina minnen har vi med oss från semestern och jag är glad att vi vågade boka in vandring trots att jag då var gravid i sjunde månaden, att bära ryggsäcken som har ett väldigt skönt bärsystem var inget problem och inga andra krämpr kände jag av heller. Jag fick inte ens ett skavsår!

2 kommentarer:

  1. Åh vad ljuvligt! Fjällen är verkligen fantastiska! Fina bilder och vad skönt att det gick så bra för dig med magen :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!