X

X

1 juni 2012

Kokboksprojektet, en utmaning!

Som jag skrev tidigare så har jag fått en förnyad lust till att laga mat och testa mig fram i köket. Detta kommer nog komma väl till pass under denna sommar som gravid eftersom jag kanske kommer att begränsas gällande träningen så jag startar nu igång en utmaning för mig själv:

I början av veckan köpte jag kokboken Sommar med systrarna von Sydow och allteftersom jag bläddrat mig igenom den så har varje recept låtit gott och lockat mig till att laga det. Dessutom gillar jag både Amy och Ebba vars bloggar jag följt under många år och varför inte leva lite efter deras livsnjutardevis denna sommar trots att jag inte kommer att befinna mig vid havet på Marstrand?!

Att laga mig igenom de 64 recept som jag hittat i kokboken blir således mitt Kokboksprojekt och en utmaning som kommer att sträcka sig över sommaren och kanske ännu längre. Jag har räknat ut att om jag lagar 4 recept per vecka så kanske jag hinner bli färdig innan bebisens ankomst men då är det inte medräknat att det är semester och en massa annat att göra under denna tid.... Målsättningen är ändå denna och jag får se om den håller.

Eftersom jag bestämde mig för att starta igång detta projekt ganska tidigt i veckan så har jag redan hunnit beta av några recept i kokboken. Det första blev ett grötbröd som jag bakade i onsdags och det blev väldigt gott, vad slår ett nybakat och ugnsvarmt bröd med smör och ost?? Nästa gång ska jag bara komma ihåg att jäsa bröden på andra ledden av plåten för denna gång lade jag dem tvärsöver och de blev väldigt stora och bulliga, inte riktigt som på bilden i boken alltså ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!