X

X

13 feb. 2012

Oman, Mirbat

Som utlovat kommer här ett inlägg om vår semester i Oman förra veckan, ett resmål som är ganska nytt och där kulturkrocken är stor. Vi bodde strax utanför den lilla byn Mirbat i södra Oman med regionens huvudort Salalah (med flygplats) en timmes bilfärd bort. Hotellet vi bodde på ingår i Solresors utbud och heter Marriott Resort, ett femstjärnigt hotell byggt 2010 och det var bara att konstatera att de inte snålat på något. Bland det mest imponerande var den 4:a våningar höga, gigantiska kristallkronan! Förutom ett fint hotell var personalen oerhört trevlig, tillmötesgående och uppmärksam, ett stort plus för att det aldrig kändes spelat utan verkade grunda sig i omsorg om gästerna. Maten i restaurangen var över förväntningarna med många influenser av medelhavet *mmm* Förövrigt var det intressant att iakta Omanska kvinnor som åt i restaurangen, det finns många varianter för att äta med slöja. Landet Oman hade jag inga stora förväntningar på innan resan men hade läst det jag hittat om klimat och kultur och visste att man förväntas täcka axlar och knän om man lämnar hotellet. För en frusen svensk var det en skön temperatur på omkring 25 grader på dagarna och soligt varje dag, fast ett par dagar blåste det ganska rejält. Poolen på hotellet var Omans största och det är nog mätt i ytan för den var inte djupare än 150cm någonstans ;) Några gånger under veckan lämnade vi det trygga hotellområdet. Två gånger för att dyka/snorkla och en gång för att åka in till Salalah en kväll för att "göra stan". Dykningen var helt ok, sikten var inte så bra i jämförelse med till exempel Egypten men det var ett rikt djurliv och framförallt mängder av muränor. Kvällen i Salalah var mycket lugnare än vi hade förväntat oss. Visst var det mycket folk överallt och jag kände mig väldigt "exotiskt" som vit kvinna som gick runt utan dishdasha och slöja men ingenstans var folket påträngande och vi fick gå runt i vårt tempo och titta i de små butikerna. Oman är ett spännande land som jag skulle kunna tänka mig att besöka igen men det är en lång flygresa dit på nio timmar så just nu är jag väldigt osugen på att åka någonstans. Vill man ha mer liv och rörelse så är nog något av hotellet i närheten av Salalah att föredra och jag är fortfarande sur över att vi inte passade på att åka med på en utflykt för att sova i öknen under stjärnorna....

4 kommentarer:

  1. Åh, härliga Oman, jag var där för drygt ett år sedan. Vilket vatten, vi såg delfiner som simmade förbi på väg ut ur bukten varje morgon!

    SvaraRadera
  2. Tack för ett härligt och värmande resereportage! <3

    Och GLAD alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Hur tror du det skulle fungera att resa dit själv, som kvinna? Får man vara i fred...:S

    SvaraRadera
  4. Åh vilka härliga varma bilder :) Men gräm dig inte för mycket över utflykten, det är ju alltid så tycker jag att man inte hinner allt man vill men det är ju för att man har semester och tar det luuugnt :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!