X

X

26 sep. 2011

Insikt

Att löpning är bra för min hjärna har jag förstått redan tidigare och under helgen kom jag in på ganska intressanta tankegångar medan jag sprang. Det har blivit tre löprundor sedan det senaste inlägget..
- lördag eftermiddag 13,5km
- söndag morgon 9,5km
- måndag morgon 8,5km
..och det var under lördagens lite längre löprunda som tankarna kom.

Under förra veckan kände jag mig förkyld vilket gjorde att det inte blev någon löpning förutom en kortare runda på tisdagen. De tankarna som kom upp när jag sprang var att de där avbrotten som blir från löpningen har betydelse för hur jag uppfattar mig själv.

Löpningen känner jag är en stor del av den bilden jag har av mig själv som tränande och en aktiv person. När jag sedan inte springer på några dagar försvinner en del av den identiteten och jag blir lite tveksam till huruvida bilden jag har av mig själv stämmer. Denna tveksamhet gör det lättare för mig att söka mig till godsaker, snacks och fikabröd vilket är något som mitt "löpar-jag" inte alls har samma fallenhet för. Har inte tänkt på det på det här sättet förut så nu ska jag försöka komma på hur jag kan hålla fast vid mitt "löpar-jag" och de värderingarna jag har som sådan även då jag vilar.

De här tankarna kanske inte alls är så banbrytande för andra som de känns för mig men någon kanske känner igen sig? Tycker du också att träningen gör dig till en hälsosammare version av dig själv som du har lättare för att tappa om du inte tränar? På tal om något annat så har jag upplevt ett skifte av årstider under de här senaste tre löprundorna. I lördags var det varmt och soligt och jag kunde springa i bara t-shirt. Igår morse var det molnigt men ändå relativt varmt och det räckte gott med en tunn långärmad tröja. Idag på morgonen var det rått och dimmigt ute, jag körde med tunna löparjackan för första gången på länge och visst blev det kanske lite för varmt men jag är ändå tveksam till att det hade räckt med en tröja. Det är dags igen för löpar-säsongen men svåra beslut gällande klädseln...

1 kommentar:

  1. Jag känner helt klart igen mej! Då jag tränar och håller igång som vanligt så har jag inte samma fallenhet för onyttigheter , men om jag blir sjuk och inte kan träna på någon vecka så börjar jag gå i skåpen efter något gott.. :) Dessutom blir jag seg och slö och kan ha svårt att ta mej an saker - något som bara går av farten då jag är i mitt "normala" tillstånd! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!