X

X

11 aug. 2011

Godaste soppan!

Testade en ny soppa till kvällsmat igår och det blev en riktigt favorit som slår sig in på topp 5. Lyckliga jag att det blev den till lunch idag också! ;) Hittade den i det senaste nummret av LagaLätt och den kallas för Vadstenas Folkhögskolas Morotssoppa. Hittar inte något recept på den någonstans på dena wida webb så jag får väll skriva ner det istället, till fyra portioner behövs:

3-4 morötter
1 gul lök
1 tsk paprikapulver
1 tsk torkad oregano
½ tsk torkad timjan
5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl mjölk
2 dl cremefraiche (34%)
3 tomater
1 vitlöksklyfta
rapsolja

Gör så här:
Skala och riv morötterna grovt, skala och finhacka löken.
Fräs morötter och lök i 1 msk olja i ca 3 minuter.
Tillsätt paprikapulver, oregano och timjan, låt fräsa med ca 2 minuter.
Tillsätt vatten, buljong, mjölk och creme fraiche. Låt puttra i ca 10
minuter tills morotsrivet har mjuknat.
Skölj och tärna tomaterna, tillsätt dem i soppan.
Pressa i vitlök och krydda med ½ tsk salt och 2 krm peppar.

Enligt receptet ska soppan serveras tillsammans med ett grillat, ostfyllt toastbröd
men det struntade jag i och bakade istället ett supersnabbt och ljuvligt gott bakpulverbröd fyllt med äpplebitar och riven prästost. Även det ett nytt recept som jag kommer att baka många gånger, det krävs bara 4 ingredienser utöver fyllningen:
Ulrikas goda äpplebröd 500g mjöl (jag blandade vete och fullkornsdinkel)
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
4 dl yoghurt
- fyllning: ett äpple i tärningar och 1 dl riven prästost

Blanda de torra ingredienserna och häll sedan i yoghurten. Lägg sedan i eventuell fyllning. Blanda/kläm ihop men så snabbt och lite som möjligt till ett bröd. Lägg på plåt, snitta (toppa med riven ost) och grädda i 230 grader i drygt 30 minuter. Ät ugnsvarmt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!