X

X

27 juni 2011

Training Camp

Oj vad jag har vilat men ändå fått mycket gjort under helgen, skönt! Självklart har det hunnits med löpning men övrig träning har jag fått av att spendera timmar med att röja ur källaren hemma. Att slå isär en gammal byrå med kofot framkallar en hel del svett kan jag tala om ;)

Som vanligt planerade jag den kommande veckan med träningen och livet i övrigt under helgen och den inbjudan jag fick av Sara-Träningsglädje på Facebook igår passade perfekt in i dagens planerade löpning och benstyrka. Inbjudan går under namnet Träningsglädje Training Camp och beskrivningen för dagens pass, 1 av 6, ser ut så här:
Pass 1 av Träningsglädje Training Camp är en riktig bendödare som dessutom skjutsar pulsen i höjden.

Du kör passet när du vill under veckan. Ett tips är att skippa benträningen dagen innan... Passet går att anpassa genom längd och lutning på backen. Istället för att springa kan man också välja att gå. Målet med passet är att du ska vara nöjd med att ha gett ditt absoluta max!

Uppvärmning: 5-10 minuters lätt jogg
...
Set 1:
20 benböj + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.
Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 2:
20 utfallssteg (10 per ben) + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.
Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 3:
Jägarvila i 40 sekunder + backintervall. Upprepa 3 gånger men minska tiden på jägarvilan till 30 respektive 20 sekunder (har du krafter kvar så står du så länge du orkar i jägarvilan). Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.
Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 4:
3 backintervaller (utan benstyrka mellan intervallerna) där du ger dina sista krafter! Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.

Nedjogg 10 minuter efter intervallerna. Stretcha grundligt efteråt.
Visa mer

Jag följde inte instruktionerna till punkt och pricka eftersom jag "värmde upp" med 8km löpning innan backintervallerna. Har väll tyvärr också slarvat med den grundliga stretchen... Intervallerna gick annars bra och det var kul att köra styrkeövningarna kombinerat med dem. Det värsta setet var helt klart det med jägarvila och sedan fanns det inte så mycket kraft kvar i musklerna till de sista tre intervallen. Ett riktigt bra pass Sara! Den här backen använde jag mig av, syns inte hur jobbig den är...

Avslutade med lite mer löpning så att jag kom upp i 10km och sedan körde jag vadpress och höftlyft på uteplatsen innan jag slängde mig in i duschen. Det var varmt imorse, nästan 20 grader när klockan var strax efter 7!

5 kommentarer:

  1. Låter som ett jobbigt men skönt pass. Jag ska också hänga med i Saras träningspass. Ska beta av mitt imorgon är planen så har jag det gjort :)

    SvaraRadera
  2. wow! kul att du körde passet och att du dessutom grundade med 8km innan!!! hoppas du fick en bra start på veckan! :)

    SvaraRadera
  3. Härligt! Det låter underbart men jobbigt! =)

    SvaraRadera
  4. Låter som ett riktigt jobbigt och bra pass! :)

    SvaraRadera
  5. Men guud vilket pass! :) Och så styrketränade du extra efteråt också! Galet! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!