X

X

9 maj 2011

Knorviga nötbaguetter

Jag lovade tidigare att skriva receptet på de nötbaguetter som jag testade att baka förra veckan. Jag gillar sådana här bröd som man kan låta jäsa över natten (eller medan man är på jobbet under dagen) och det är ju underbart att få äta nybakat bröd till frukost! Nötbaguetter, 3st
200g nötter (hasselnötter, mandel, valnötter) kan rostas innan för mer smak
25g färsk jäst
6 dl vatten
2½ tsk salt
1 msk flytande honung
1 tsk (sesam)olja
12 dl vetemjöl + 2 dl till utbakning
(Jag mixade dinkel, graham, rågmjöl och vetemjöl.)

1. Mixa eller mortla nötterna grovt.
2. Smula och rör ut jästen i det kalla vattnet i en bunke.
3. Tillsätt salt, olja, nötter och mjöl. Arbeta till en smidig men kladdig deg.
4. Plasta in bunken och låt degen jäsa i rumstemperatur över natten (8-9 timmar).
5. Sätt ugnen på 250 grader, ställ in och värm plåten.
6. Häll ut degen på mjölat bakbord, dela den försiktigt i tre delar.
7. Vrid och forma försiktigt till baguetter. Lägg dem på bakplåtspapper på den varma plåten.
8. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 20 minuter. Sänk värmen om de får för mycket färg.

Supergott bröd med knapriga nötter, allra bäst medan det fortfarande är varmt med en skiva ost som smälter... Det går givetvis att baka dem på "vanligt" sätt, då använder du ljummet vatten och låter degen jäsa en timme innan utbakning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!