X

X

4 jan. 2011

Thaiköttbullar med jordnötssås

Har fått frågan om hur man gör de Thaiköttbullar med jordnötssås som vi åt till middag i förra veckan. Receptet är hämtat från Ola Lauritzon & Ulrika Davidssons bok "GI dag för dag" och jag vet att det även finns med i Hälsokokboken som jag testar många recept från just nu. Vill du testa denna läckerhet så kommer receptet här:

Thaiköttbullar med jordnötssås
4 portioner

500g nötfärs (jag använder ofta kycklingfärs)
1dl grädde (om det behövs för konsistensen)
1 ägg
1 tsk salt
1 tsk röd currypasta
1 msk riven ingefära
1 pressad vitlöksklyfta
smör (eller olja)

Sås:
1 röd paprika
2 lökar
2 vitlöksklyftor
1 tsk paprikapulver
1 tsk röd currypasta
smör (eller olja)
1 burk kokosmjölk
2 dl grovhackade jordnötter
½ tsk spiskummin
färsk koriander (hoppar jag över)

Blanda nötfärs, grädde, ägg, salt, currypasta, riven ingefära och pressad vitlök i en skål. Arbeta ihop smeten och forma köttbullar. Stek köttbullarna i lite smör i en stekpanna tills de har fått färg (de behöver inte vara genomstekta).
Skär paprikan i små bitar och finhacka lök och vitlök. Fräs paprika, lök, vitlök, paprikapulver och currypasta i lite smör. Tillsätt kokosmjölk, jordnötter och spiskummin. Låt såsen koka upp och låt stå och koka på svag värme i ca 10 minuter.
Lägg i köttbullarna och låt puttra med i 5 minuter. Strö över hackad färsk koriander vid serveringen.

Serveras enligt orginalreceptet med strimlade grönsaker av olika slag men jag brukar köra med wookgrönsaker blandat med ris, matvete, bönor eller hel bulgur.

Smaklig måltid!

5 kommentarer:

  1. tack för receptet! detta kommer lagas inom kort :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har följt din blogg ett tag, och har sett att du brukar yoga hemma. Har en fråga; hur tjock yogamatta har du? Ska köpa en men är osäker på tjockleken, ska använda den till core-övningar och stretchning..

    Tacksam för svar & keep up the good work :)

    SvaraRadera
  3. Låter, och ser gott ut. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Svar till Anonym: Har inte riktigt koll på hur tjock min yogamatta är men kan tro att den är omkring 5-7mm? Det är en SOC köpt på Stadium och den funkar bra för mig.

    Nyfiken på vem du är!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!