X

X

13 sep. 2010

Gå ut hårt och öka!

Bestämde mig under gårdagskvällen för att hitta på något "kul" med morgonens löppass och tanken imorse när jag stack iväg på rundan var att värma upp ett par kilometer för att sedan genomföra 5km enligt 700m tempo/300m jogg följt av några kilometers löpning som nedvarvning. Jag kan i efterhand åter konstatera att min kropp inte alls gillar det där med medveten tempoträning... Efter mina 5km med intervallerna var genomsnittshastigheten 5:34/km och under intervallerna hade jag ett tempo på omkring 4:45-5:15/km. När jag sedan hade avslutat dem och "bara sprang" fortsatte jag att ha ett bra tempo men nu utan ansträgning och sänkte under de sista tre kilometrarna genomsnittstempot till 5:29/km. När jag medvetet försöker ha ett högre tempo känns det som att ansträgningsnivån höjs och att jag spänner mig för att hålla ett högre tempo trots att jag försöker att slappna av. Kopplingen mellan tanke och kropp känns på något sätt mer ansträngd och det är först när jag "bara springer" som jag kan hålla tempot högre utan den spänningen... Jaja, antar att jag har en hel del att jobba på där om jag vill men jag är faktiskt rätt nöjd med att "bara springa" för att det är roligt och skönt!

Löprundan blev idag 10km runt sjöarna och sedan gjorde jag ett stopp på gymmet innan jag sprang den sista kilometern hem. På gymmet körde jag igenom bröst/bål med 4st superset och jag testade två nya övningar som förhoppningsvis kommer att kännas i kroppen imorgon ;) Hemma blev det snabb stretch (välbehövligt eftersom jag ska springa igen ikväll med M) följt av dusch och frukost. Idag toppades ägg-gröten av äppelmos, russin och hackade mandlar och så fick det bli ett olivbröd med leverpastej/sallad till det. Riktigt gott efter ett hårt träningspass och jag skulle nog kunna äta frukost dygnet runt!

Hoppas att du också har haft en bra inledning på veckan!

1 kommentar:

  1. Frukost ÄR bäst! :) och härligt löpt, vilken start på veckan!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!