X

X

12 sep. 2009

Toppbestigning Kebnekaise

Toppbestigning av Kebnekaise 5/9-09
På väg uppåt och har en första 5 minuters paus efter 30 min promenad.
Efter detta blev det betydligt brantare, observera toppen som skymtar
mellan bergen till vänster i bild, vi skulle upp högre än så...

Vandringen uppåt följde till en början en jokk som letade sig ner
från glaciären, vandringen överlag kan beskrivas som mycket stenig...



...som sagt ;)


Uppe vid Björlings glaciär efter ett kortare matsäcks-stop,
tar på utrustningen som krävs för att ta sig vidare: sele och
stegjärn.

Häftig känsla att gå längs med kanten på glaciären och
se hur brant det sluttar ner mot dalen, kändes skönt att
vara säkrad med lina till resten av gruppen. 5 pers var
vi inklusive guiden Angelica.

Efter glaciären var det dags att klättra på "via ferrata"-slingor,
dvs vajrar som var ankrade till berget. Brant och stenigt var det
med det gick bra att ta sig uppåt, klumpen i magen växte dock när
jag kom upp och insåg att jag skulle ner samma väg...


På toppen! Vädret var inte alltför skönt med 0-gradigt
och snöstorm men det var en skön känsla att ha tagit sig
till målet. Pinnen som ses i hörnet nere till höger är den
som märker ut Kebnekaises sydtopp, 2104 möh.


När vi gick nedåt var vi i så god tid att vår guide ledde
oss över glaciären istället för längs med kanten, otroligt
häfitigt att få se alla skiftningar i isen, färgerna från
genomskinligt till mörkblått och massor med djupa
sprickor och avrinningshål.


Längre ner mot dalen fick vi rutscha på snön på
ett par ställen, fort gick det och det var en ränna att
åka i efter att tidigare grupper åkt där (IceAge liknande).
Det blev ganska blött och det var hårt för rumpan men
helt klart värt det och skönt att spara lite på benen.
Vandringen nedåt var tuffare än uppför för benen och
jag hade träningsvärk i fyra dagar ;P


kl 11:28

1 kommentar:

  1. Åh vilkla härliga bilder! Knappt så jag orkar vänta tills nästa sommar då jag får vandra igen :) Kanske står kebnekaise på tur...

    Kan tänka mig att träningsvärken blev ihärdig ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!