X

X

30 jan. 2014

Löpning & Bakning

En typiskt ovanlig torsdag!

Inskolningen på förskolan fortsätter för Ebba och idag var hon där 9-12. Jag passade på att lämna henne klädd i löparkläder och stack direkt iväg på en sväng för att utnyttja tiden maximalt. Efter en inledande kilometer som kändes seg och tung så vaknade kroppen till och jag ändrade mina planer till att omfatta en längre runda vilket blev 10 kilometer runt sjöarna. Väl hemma igen fixade jag dusch, mellis och städning innan jag var tillbaka på förskolan och hämtade hem en trött liten tös.

På eftermiddagen bakade jag lite bröd till kvällens soppmiddag. Hade en jäst i kylskåpet och letade i kokböckerna efter ett enkelt recept vilket slutade med att jag fastnade för Annas Havrebaguetter från Anna & Fanny Bergenströms bok "Kärlek, Oliver & Timjan". Det var så enkelt som jag hoppades och tog inte mer än 5 + 5 minuter i arbete samt lång jäsning. Här kommer receptet om någon annan vill testa:

½ paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummen vatten
2½ dl havrekli eller fiberhavregryn
10 - 10½ dl vetemjöl

Smula ner jästen i en stor bunke, strö över salt och klicka i honung. Häll på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll på resten av vattnet. Tillsätt havrekli eller havregryn och till sist vetemjölet. Arbeta ihop allt (enkelt med en trägaffel) till en smidig deg. Strö över 1-2 msk vetemjöl över degen och täck bunken med en handduk. Jäs degen i 1-2 timmar.
  Värm sedan ugnen till 250-260 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Häll ut den jästa degen på väl mjölat bakbord. Knåda inte! Det är viktigt att inte förstöra alla små och stora jästbubblor i degen. Skär därför bara (med bra degskrapa eller vass kniv) degen i fyra delar. Forma eller fös ihop degbitarna till långa, smala baguetter - lika långa som plåten.
  Mjöla de utbakade bröden lite lätt - lyft över ett bröd i taget på plåten och vrid det i "spiral". Grädda direkt i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 12-15 minuter.



4 kommentarer:

  1. Men åh, de ser supersmarriga ut! Var de? Och gött med lite egentid när Ebba var på föris ju - väl använt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var smarriga! Skulle vilja ha en inskolningsvecka till för det var lyxigt att ha de lediga timmarna :)

      Radera
  2. Åh, blir nyfiken på att testa - ser jättegoda ut! Vad blev din dom?! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de blev väldigt goda och saftiga, har fryst in dom nu på dag tre och de var fortfarande goda imorse.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!