X

X

16 juni 2010

Majssoppan!

Jag forsätter att testa mig igenom Hälsokokboken som Ulrika Davidsson har skrivit och som jag skrev i gårdagens inlägg så är det senast testade receptet en majssoppa som var så god att jag "bara måste" dela med mig av den. Gillar verkligen denna kokbok och om du möjligen är på jakt efter ny inspiration till matlagningen så rekommenderar jag varmt denna guldgruva över nyttiga, goda och spännande recept! Majssoppa med chorizokorv
4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör (använde ca 1 msk olja)
1½ tsk gurkmeja
1 kg frysta majskorn
½ tsk sambal oelek (skippade jag)
12 dl vatten (tog 10dl vilket räckte till en krämig soppa)
3 hönsbuljongtärningar *(se nedan)
3 dl grädde (tog ca 2dl havregrädde)
salt och svartpeppar
pressad citron efter smak (kan uteslutas)
200g chorizokorv (använde kycklingchorizo)
½ dl hackad färsk bladpersilja

- Skala och hacka lök och vitlök. Hetta upp en gryta med 1 msk smör och bryn löken tillsammans med gurkmeja i någon minut.
- Tillsätt majskorn, sambal oelek, vatten och buljongtärningar. Låt soppan koka på svag värme i ca 10 minuter.
- Mixa soppan slät med en stavmixer eller i en matberedare. Häll tillbaka soppan i grytan och häll på grädden. Koka upp och smaka av med salt, peppar och eventuellt citronsaft.
- Skiva korven. Hetta upp en stekpanna med 1 msk smör och stek korvarna i några minuter.
- Häll upp soppan i skålar, lägg i korvbitarna och strö över hackad persilja.

* Sedan ett par år tillbaka använder jag inte buljong utan istället använder jag mig av kryddörten libbsticka som efter att den torkats bidrar med den karaktäristiska buljongsmaken och det enda jag behöver tänka på är att krydda lite mer med salt och peppar. I denna soppa kryddade jag även med lite cayennepeppar samt paprikapulver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!