X

X

2 mars 2012

Konstant längtan

Jag känner mig mer eller mindre konstant hungrig nu för tiden (kanske en bieffekt av förkylningen) och går runt och längtar till kommande gång jag får stoppa något i mig. Den här veckan har jag planerat in en massa favoriträtter så längtan har varit större än vanligtvis. Idag var det fisksoppan från igår som lockade hemma på lunchen och den var lika god idag trots att den serverades i matlåda av plast istället för fina te-muggen. På lunchen blir det inte TV till maten utan oftast bläddrande i någon tidning och idag var det nya ToppHälsa som stod för underhållningen. Jag fastnade i artikeln om golfaren Caroline Larsson, en oerhört inspirerande historia.

Receptet på soppan som jag utlovade kommer från början från Arla men jag har modifierat det lite för att passa mig bättre. Så här lagar du den för fyra personer:

400g fisk (sej, går bra att blanda sorter)
1 purjolök
1 gul lök
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater
1 dl vatten
2½ dl havregrädde (alt eko-grädde blandad med mjölk)
1 grönsaksbuljongtärning
½ tsk salt
(1 krm strösocker)
100g skalade, ekologiska räkor
1 dl hackad dill

Strimla purjolöken samt hacka den gula löken. Fräs i en (teflon)gryta i några minuter och rör sedan ned vatten, passerade tomater, grädde, peppar och buljongtärning. Koka ihop några minuter medan du skär fisken i mindre bitar. Lägg ned fisken och koka ca 5 minuter till. Servera soppan och garnera den med räkor och dill.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!