X

X

1 juni 2011

Träningsfritt (& beslutsångest)

Vilar benen idag och försöker njuta av det men nog är jag lite rastlös ändå... Eftersom det inte var träning på schemat imorse så passade jag på att arbeta i trädgården en stund. Mina odlingar är ännu inte riktigt så här gröna ännu, bilden är från förra sommaren, men det är på väg. Jordgubbarna växer dock som ogräs och sprider sig mer och mer eftersom det är slut på plats i pallkragen. Just nu blommar de för fullt och en del kart har jag sett också. Jordgubbar till midsommar kanske?!

Trots att det ännu inte har hunnit komma upp allt jag sått så är det fullt i alla fem pallkragarna. Tomat, gurka och potatis har redan fått sina hem i krukor vid sidan om men nu har jag insett att jag behöver mer plats till odlingarna ganska omgående eftersom några av mina favoriter inte är sådda ännu. Yaix! På grund av detta går trädgårdsarbetet in i en nya fas som kan kallas "måstegörafärdigtdethär nusåattjagkansåinnandetblirförvarmt-fasen". Imorse var det ännu mer ogräs som grävdes bort och jag börjar se ljuset i tunneln, om någon vecka kan det nog gå att så mangold, rädisor (en andra omgång), ruccola och brytbönor mmed mera.

Medan jag grävde imorse hade jag som vanligt MP3:n med mig och lyssnade på SR´s poddradio med ett nedladdat avsnitt av Kropp & Själ som handlar om beslutsångest. Jag kände stundtals väldigt väl igen mig själv, tex i kvinnan som gärna fattar sitt beslut om vad hon ska äta på restaurangen när alla andra har gjort sina beställningar.

Den senaste tiden har jag lagt märke till att jag faktiskt har ganska svårt att fatta beslut. I alla fall när det gäller spontana beslut, jag är en mästare på att planera och genomföra (kontrollmänniska!). Det jag ofta tycker är svårt är att bestämma vad jag faktiskt vill göra när jag kan göra vad jag vill... STORT I-lands problem men trots allt lite störande för mig då det kan göra mig stressad att bara ta det lugnt och göra vad jag vill om jag känner att det kanske, kanske är något annat jag hellre vill(borde/måste) göra...

Framför mig har jag nu fem lediga dagar som inte är planerade. Hur ska jag ta mig igenom dessa?! ;-) Mitt fokus ska helt klart vara på att lyssna på mig själv, känna in vad jag VILL göra (inte borde eller måste) och bara vara i nuet! Jag ska springa om jag vill det. Träna annat om jag vill det. Inte träna alls om jag vill det. Äta en glass utan dåligt samvete på en vanlig torsdag om jag vill det. Ta det jag tycker verkar godast om vi går ut och äter på restaurang utan att tänka på vad andra tar eller vad hjärnan säger om vad som är nyttigast. Jag ska andas. Jag ska njuta. Jag ska älska. Jag ska leva!

(Det blev visst något helt annat av detta inlägg än vad det var menat att bli. Hoppsan! Ibland kanske det är bra att ventilera några tankar. Känner du igen dig?)

Ikväll fokuserar jag hur som helst på att ha riktigt trevligt när jag ska bowla och äta tapas med Maken och Fadern. Tävlingsmänniskan får gå och lägga sig tidigt ikväll för jag har inte en chans att vinna mot dem!

2 kommentarer:

  1. nog känner jag igen mig...ojoj..
    På tal om glass fick man 15kr rabatt på GB-glass i senaste Aftonbladet. :P Så för mig blir det en Magnum dubbel... Sen får jag ligga dubbelvikt pga magen. *men de är de värt, är ju ledig* ;)

    SvaraRadera
  2. Åh! Fina fina trädgårdsbestyr du har :) Håller tummarna att jordgubbarna hinner mogna till midsommar, det vore ju lyxigt! :)

    Och jag kan till viss del känna igen mig i vad du skriver, främst i att jag ibland har svårt att skilja på vad jag VILL göra och vad jag borde/måste. Det ÄR lite tricky. Idag kände jag dock att jag gjorde HELT rätt som valde att lägga mig i utesoffan och läsa klart min bok efter lunchen... INNAN jag började påta i trädgårdsland och rabatter. Hann ändå liksom :)

    Hoppas att du NJUTER ordentligt av alla lediga dagar nu! Kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det gör mig glad och nyfiken på vem du är!